Papyrus 19.1
juni 1999

Ægyptologisk tidsskrift

Indhold: 

Lise Manniche
Osiris-grave og Osiris-mysterier
Lotte Wellejus
Det ægyptiske tids- og evighedsbegreb
Rikke Jensen
Breve til døde
Torben Holm-Rasmussen
"At göra nogot väsentligt av sit liv"
Kim Ryholt
Carlsberg papyri

Forsideillustration: 
Osiris. Vægmaleri i Sennedjems grav i
Deir el-Medina. Tidligt 19. dynasti.

Redaktionelt
Resumé
English Abstracts
Om forfatterne
Boganmeldelser
Siden sidst

Bagsideillustration: 
En af Sussi Bechs illustrationer til Mette Vikings gendigtning af historien om Horus og Seth. Fra DÆS' jubilæumsrevy 1998.

.
 

Redaktionelt

I januar havde DÆS æren af sammen med Dansk Industri at være vært for et arrangement hvor Hendes Majestæt Dronning Margrethe var tilstede. Foredragsholderen var Dr. Zahi Hawass, direktør for Gizaplateauet, som fortalte om de nyeste opdagelser i området, en begivenhed, der tiltrak mange deltagere. 
    I pausen fik Dronningen lejlighed til at samtale med repræsentanter for DÆS og vise sin store interesse for faget. Da der ikke var mulighed for at besvare alle Dronningens spørgsmål den aften har redaktøren uddybet det emne, der især optog Dronningen, i en artikel om Osiris-grave og Osiris-mysterier.

.  Dronning Margrethe taler med Zahi Hawass. I baggrunden Hans Skov Christensen, adm. direktør i Dansk Industri. (Foto Michael Juler). 

Carsten Niebuhr Instituttet er inde i en periode, hvor der dukket nogle exceptionelt begavede og entusiastiske ægyptologistuderende op. To af dem får i dette nummer muligheden for at præsentere nogle spændende emner, som de oprindelig havde som opgaver under forrige semesters undervisningsforløb. Lotte Wellejus har allerede holdt to foredrag om tid og evighed i henholdsvis Århus og København.
    Det er noget vanskeligt tilgængeligt emne, så mange af tilhørerne vil sikkert gerne hav det på tryk også. Rikke Jensen, hvis store interesse er ægyptisk sprog, præsenterer en speciel genre indenfor den ægyptiske litteratur: breve til de døde, som blev skrevet af personer, der faktisk forventede en reaktion på deres korrespondance.

Sidste år afgik professor Torgny Säve-Søderberg ved døden i en alder af knap 84 år. I 1970erne besøgte han som censor jævnligt det gamle Ægyptologisk Institut i Kejsergade, og i 1960erne var han stærkt involveret i den skandinaviske aktion for at redde de oversvømmede områder i Nubien syd for Aswan. Torben Holm Rasmussen har set på hans betydning for faget.

Der er atter fuld gang i DÆS´ rejseaktiviteter. Elin Rand Nielsens klassiske tur med Nil-krydstogt i februar var en stor succes. På redaktørens forårstur til Paris besås Louvre med de nyindrettede gallerier, meget pædagogisk opsat med en tematisk udstilling i underetagen og en kronologisk præsentation af kunstens mesterværker i de maleriske sale på 1. sal. 
    En stor udstilling om Ægypten i Pyramidetiden var netop åbnet i Grand Palais. Her sås blandt mesterværker fra adskillige museer også på en meget prominent plads de to relieffer fra Nefermaats grav, der ellers hænger i Glyptoteket, samt en træstatuette fra 6. dynasti fra samlingen. Udstillingen er åben til 12. juli, hvorefter den med mindre ændringer kan ses i New York og Toronto.

På det hjemlige plan har DÆS været medarrangør af en foredragsrække i Planetariet i København, hvor der hele foråret vistes en flot fotograferet film om det gamle Ægypten. Set på det store lærred var det en betagende oplevelse, hvor højdepunktet nok var en flyvetur over Nilens udspring. Samarbejdet med Planetariet munder ud i en astronomisk - ægyptologisk rejse til Ægypten i november.

^ Op


Resumé

Lise Manniche: "Osiris-grave og Osiris-mysterier"
I januar 1999 holdt Dr. Zahi Hawass, direktør for Gizaplateauet, et velbesøgt foredrag for Dansk Industri hvor han fortalte om sine seneste opdagelser i pyramide-området: et underjordisk anlæg med en kiste som han fortolkede som en Osiris-grav. Forfatteren giver baggrunden for denne fortolkning.

Lotte Wellejus, "Det ægyptiske tids- og evighedsbegreb".
Assmanns, Hornungs og Niwinskis teorier bliver sammenlignet og modstillet i et forsøg på at forstå det ægyptiske tids- og evighedsbegreb. Forfatteren foreslår at alle sider af den ægyptiske civilisation må tages i betragtning hvis man skal forstå og definere deres centrale elementer. 

Rikke Jensen, "Breve til døde".
Forfatteren genfortæller indholdet af de eksisterende 14 såkaldte Breve til døde og forklarer forbindelsen mellem de levende og beboerne i det Hinsides. Brevene giver en enestående chance for at få et glimt af de gamle Ægypters privatliv.

Torben Holm Rasmussen "Torgny Säve-Søderberg (1914-1998)" .
Torgny Säve-Søderbergh, professor ved Uppsala universitet, havde en lang glorværdig karriere som ægyptolog. Han sørgede for at faget eksisterede på universitetsniveau i Sverige og organiserede udgravninger for at redde Nubiens mindesmærker efter bygningen af Aswan-dæmningen. Ved sine videnskabelige og populærvidenskabelige værker har han været inspiration for adskillige ægyptologer i svøb.

Kim Ryholt, "Neetanebos' Drøm".
En papyrus i Leiden hører muligvis sammen med nogle fragmenter blandt samlingen af Carlsberg Papyri.
^ Op


English Abstracts

Lise Manniche, "Osiris Tombs and Osiris Mysteries"
In January, 1999 Dr Zahi Hawass, Director of the Giza plateau, gave a well attended talk in the Association of Danish Industries in Copenhagen where he revealed his latest discovery in the area of the pyramids: a subterranean structure with a coffin which he interpreted as an Osiris burial. The author presents the background for this interpretation.

Lotte Wellejus, "The Concept of Time and Eternity in Ancient Egypt".
The works of Assmann, Hornung and Niwinski are compared and contrasted in an attempt to understand the concepts of time and eternity as seen from the ancient Egyptian point of view. The author suggests that all areas of Egyptian civilization be considered in order to comprehend and define their crucial elements.

Rikke Jensen, "Letters to the Dead".
The author presents the contents of the existing corpus of 14 so-called Letters to the Dead, including an explanation of the relations between the living and the inhabitants of the Hereafter. The letters provide a unique opportunity of catching a glimpse of the intimate life of the ancient Egyptians.

Torben Holm Rasmussen "Torgny Säve-Søderberg (1914-1998)" .
Torgny Säve-Søderbergh, professor at the University of Uppsala, had a long and distinguished career in Egyptology. He was instrumental in maintaining the subject at university level in Sweden and in organizing the campaign to save the monuments of Nubia after the building of the high dam. Through his scholarly and popular writings he has been an inspiration for several budding Egyptologists.

Kim Ryholt, "Neetanebos' Dream".
A presentation of a papyrus in Leiden to which some fragments among the Carlsberg Papyri may be related.
^ Op


Om forfatterne

Lise Manniche, mag. art., Ph.D, er ekstern lektor ved Carsten Niebuhr Instituttet og redaktør af Papyrus.

Lotte Wellejus, er 2.-årsstuderende i ægyptologi ved Carsten Niebuhr Instituttet.

Rikke Jensen, er student på overbygningen i Egyptologi ved Carsten Niebuhr Instituttet og undervisningsassistent samme sted.

Kim Ryholt, er adjunkt på Carsten Niebuhr Instituttet.

Torben Holm-Rasmussen, mag, art., er formand for Dansk ægyptologisk Selskab og arbejder freelance med foredrags- og rejsevirksomhed.

^ Op


Boganmeldelser

Johnny Thiedecke og Torben Holm-Rasmussen, Pyramider og pionerer. Det gamle Rige og dets udforskning. Pantheon 1998. 152 s., 68 s/h ills. Pris Kr. 165 (NB sælges kun direkte fra forlaget Pantheon, Kløverbladsgade 17, 2500 Valby, tlf. 3645 1878) 

Bogen er forfatternes andet bidrag til hvad der tegner til at blive en serie med den overordnede titel "Stjernestunder i ægyptologien". Bøgerne henvender sig dels til den "almindelige læser", der ønsker et resume på dansk af forskellige forfatteres teorier, dels til elever i folkeskolens ældste klasser til gymnasiet og HF. Forfatterne fremlægger i det foreliggende bind et udvalg af materiale, der dels drejer sig om Det gamle Rige og dets monumenter, dels om begyndelsen til Egyptologien som videnskab. 

De forskellige bidragyderes citerede værker står med almindelige typer iblandet de to forfatteres korte kommentarer i kursiv. Hvor de to forfattere kommer til orde i længere passager, er disse skrevet med fede typer. Det er nyttigt at være opmærksom på dette, når resultatet skal bedømmes. Det er de to forfatteres fortjeneste at frem lægge og sidestille relevant materiale i dansk oversættelse om så betydningsfulde emner som pyramidernes konstruktion og egentlige formål. Det pædagogiske sigte er indlysende, nemlig at læserne skal drage deres egne konklusioner. Derfor er også medtaget bidrag fra " pyramidioter?' og New Age fortolkere. Man må så håbe, at læserne fortsætter til forfatternes afsluttende kommentarer, hvor de styres i hvad man i Papyrus-regi må kalde den rigtige retning... 

Bogen byder ikke på nogen original forskning fra de to forfatteres side, men det er heller ikke intentionen. Man kunne dog ønske sig, at forlags redaktøren havde taget sig tid til at færdigredigere bogen og rydde den for mange sjuskefejl i skrivemåderne. Hvorfor amputere lokaliteten Et indeks ville have gjort bogen endnu mere anvendelig. Men alt i alt vil den udgøre et nyttigt bidrag til undervisningen i Det gamle Ægypten. LM.

Svar fra Torben Holm-Rasmussen: På en skolemesteragtig måde påpeger Lise Manniche forhold ved Pyramider og pionerer som jeg imidlertid ikke kan tage ansvar for. Sagen er ganske enkelt den, at forlaget nægtede mig mulighed for at læse ordentlig korrektur på bogen. Jeg så kun en første udskrift, men overhovedet ingen korrektur!

Mogens Jørgensen, Ægypten II, København, Ny Carlsberg Glyptotek, 384 sider, 6 s/h + 258 farvefotos, hæftet paperback. Kr. 200. ISBN 87 7452 203 5

Nu følger andet bind af Ny Carlsberg Glyptotekets Ægyptiske kataloger. Dette bind omhandler (kunst)genstande fra Ny Rige (1550-1080 f.Kr.). Som Ægypten I (omtalt i Papyrus 16/2) består det af en indledende tekst (s. 7-34; fede numre (med eller uden parentes) henviser til kat. nr.): her en kort historisk kulturel oversigt over perioden, en beskrivelse af staten og dens opbygning, noget om gravene - både kongelige og private - samt deres indhold; så kommer et afsnit om templerne og deres arkitektoniske og dekorative opbygning, et afsnit om religionen, der indeholder et underafsnit om bl.a. den personlige tro og ikke mindst om Amarnatidens religion; endelig et afsnit om kunsten og forståelsen - 'afkodningen' af den. Denne indledning er aldeles fortrinlig som en mundsmag, men man savner (let tilgængelige) referencer til, hvordan man kan komme videre.

Herpå følger selve katalogen (s. 35-375, 161 numre), der, ligeledes som Ægypten I, ikke er en komplet katalog over hele Glyptotekets samling, men koncentrerer sig om de betydeligste værker i samlingen. Den er opdelt i katalognumrene 1-43 omhandlende I8. dynasti indtil Amarnaperioden, katalognumrene 44-70 om Amarnaperioden og slutningen af I8. dynasti, katalognumrene 71-131 med værker fra 19. og 20. dynasti, og endelig numrene 132-161 'Kunsthåndværk & andet'. Slutteligen en kronologisk oversigt over den periode som katalogen dækker, en liste over forkortelser, en ordforklaring samt en konkordansliste. 

Selve katalogen er rigt illustreret af farvefotos - ofte ses genstanden fra forskellige vinkler. Den ledsagende tekst beskriver genstanden, dens for mål, og nogle steder oversættes teksterne, som fx hymnerne til solguden på kat. nr. 14 og IS; ved de fleste genstande er der referencer, således at man har en mulighed for at gå videre, hvis man er rigtig entusiastisk. Endelig angives inventar (ÆIN)-nr., type, materiale, dimensioner, fundsted (proveniens) hvis det kendes, samt oplysninger om erhvervelsen. 

Ganske vidst må man i samlingen gå forgæves efter nogle af de i katalogen omtalte objekter - pladsforholdene hindrer desværre, at alt kan udstilles, men så er det så meget desto bedre at man kan se dem i billed- og tekstform - og nogle af de udstillede genstande ikke er omtalt i katalogen, så er alt i alt Ægypten 11, ligesom Ægypten 1, en god håndbog at have med i samlingen: Ikke bare er genstandenes ledsagetekster korte og koncise, men indledningen kan læses som en fortsættelse af indledningen i Ægypten 1, som et kapitel 2 af en introduktion til Ægyptens kulturhistorie. 

Det er dejlig formidling. Endelig må man som bibliofil sige,. at Glyptotekets katalogserie har et yderst æstetisk design, og omslagets silkeagtige overflade er rent ud sagt lækker. Katalogen er udkommet både i en dansk og en engelsk version i Neil Martin Stanfords oversættelse. AL.

Pia Guldager Bilde og Pernille Carstens (red.), Det hellige Land. ved kulturernes korsvej. Antik museet, Temahefte nr. 2. Antikmuseet, Aarhus Universitet. Århus 1998. 46 sider. 33 illustrationer. 124 kildecitater.

Dette temahefte blev udgivet i anledning af en udstilling på Antikmuseet i Århus fra 5. oktober til 18. december 1998. Egentlig er der tale om et udstillingskatalog. Men udgiverne har gjort et stort og vellykket arbejde for at gøre det anvendeligt som en bred introduktion til det hellige lands historie. Indholdet er en mosaik af billeder, kildecitater i oversættelse og en perspektiverende tekst, forfattet af redaktørerne, med hovedvægten på de to sidstnævnte elementer. 

Heftet er inddelt i afsnit, hvis emner sikrer at læseren kommer godt rundt om emnet, begyndende med den økologiske baggrund i afsnit om Landet og Vandet. Dernæst følger et par afsnit om de politiske forhold gennem tiden, Kongen, om perioden under ægyptisk overhøjhed samt "Det forenede Kongedømme", og Kongerne om de to riger og den assyriske, babylonske og persiske overhøjhed. Efter disse afsnit om den politiske historie kan man læse om aspekter af kulturlivet i datidens Palæstina. 

Der er afsnit om Menneskeliv, Gudebilleder og Gudebilledet samt kult og ritual. Fra disse afsnit, der fortæller om hvordan datidens mennesker levede og tænkte, går forfatterne over til at beskrive de mere dramatiske aspekter af Det hellige Lands historie. Afsnittene om Kulturmøde og kulturkamp og Krigen bringer læseren på nært hold af disse aspekter af datidens samfundsliv. Endelig sluttes af med to afsnit om Templet og Døden. På denne måde bliver det der kunne have været et almindeligt katalog til en god introduktion til Palæstinas historie og arkæologi i oldtiden. 

Det hele sluttes af med digteren Pia Tafdrups smukke digt om Oliebjerget fra Territorialsang, København 1994. Da heftet samtidig er velskrevet og har et smukt layout kan det absolut anbefales til Papyrus læsere. Som et lille minus skal der dog her gøres opmærksom på, at der kunne have været læst bedre korrektur på kildecitaterne. På side 24 (tekst 50) forekommer således følgende trykfejl: .. ..... Vi husker de fisk, vi frit kunne spise i Egypten, og agurkerne, vandmelonerne, porrerne, løgnene og hvidløgene . ....... (anmelderens understregning). Og på side 25 (tekst 53): .. ..... Hun binder styrker om lænderne . ....... (anmelderens  understregning). Men også dette problem kunne have været meget værre. Derfor: en positiv læseoplevelse.  BDH.

^ Op


Siden sidst

ved Annette Kjølby 

Nyt fra Danmark

Ny flodhest på Glyptoteket.
Ny Carlsberg Glyptotek har erhvervet en lille figur af det meget flotte materiale blå fritte. Det er en 4-5 cm lang, buttet flodhest fra Mellemste Rige. Da den er museets eneste genstand af dette materiale, er den straks kommet med i udstillingen. Figuren kan ses i den lille ægyptersal (sal 3). (Samtale med Mogens Jørgensen, museumsinspektør, Den Egyptiske Samling, Ny Carlsberg Glyptotek).

Ægypten på storskærm
I Tycho Brahe Planetariets omnimax-teater havde filmen "Egyptens Mysterier" premiere den 26. marts. I filmen præsenteres den Egyptiske kultur ved at en bedstefar (Omar Sherif) fortæller til sit barnebarn. Via historiske iscenesættelser levendegøres arbejdere, der trækker store stenblokke op ad ramper for at bygge pyramiderne; Tutankhamons begravelse", og Howard Carters fund af samme konges grav. 

Filmoptagelser bl.a. fra helikopter gengiver Nildalen og de Egyptiske monumenter utroligt flot. Nicholas Reeves, Mark Lehner og Zahi Hawass har alle fungeret som vejledere på optagelserne af filmen. Mogens Jørgensen, som har været konsulent på den danske oversættelse, påpeger at teksten ikke er særlig god, men at der er virkelig flotte optagelser af Nildalen og monumenterne. "Ægyptens Mysterier" kan ses i hele 1999. 

Ved køb af billet i foråret har man som ekstra gevinst mulighed for at vinde to billetter til en 10 dages kultur og astronomirejse til Ægypten under ledelse af Lise Manniche og Bjørn Frank. (Samtale med Mogens Jørgensen, museumsinspektør, Den Egyptiske Samling, Ny Carlsberg Glyptotek; samt http://www.tycho.dk/egyppres.html

For de rejselystne

Nytårsshow ved pyramiderne
Den Egyptiske antikvitetstjeneste vil også være med til at festliggøre overgangen til år 2000. Kl. 12 midnat bliver en gylden dæksten sat oven på Cheopspyramiden. Dette er tilsyneladende højdepunktet i en begivenhed, som varer fra solnedgang d. 3 l. dec. 1999 til solopgang d. I. jan. 2000. http://guardians.net/hawass/release.htm

Besøg Elephantine
Efter flere års forberedelser er der nu offentlig adgang til en stor del af Elephantine. Dette omfatter adgang til alle de genopførte templer, samt til open air museet og museet. Stier, trapper og broer giver nem adgang til monumenterne. ("Notes and News" i Eg. Arch. 13, p. 14)

Nye fund og anden forskning 

Udgravninger live fra Giza
Under ledelse af Zahi Hawass er mumien af en fremtrædende person fra det 4. dynasti, ypperstepræsten Kai, blevet fundet i sin grav. I "Den ukendtes grav", en forseglet grav i nærheden af Kais, er der desuden blevet "det skeletter af to kvinder, som formodentlig er hans kone og datter. 
    Fundet af såvel mumien som skeletterne foregik live i programmet "Opening the lost tombs Live from Egypt" på det amerikanske Fox TV. I samme program blev det også konstateret, at gravkammeret i pyramiden for Khameremebty II, Mykerinos` kone, er tømt og aldrig blev færdiggjort. http://guardians.net/hawass/foxlive.htrn

Nye grave i Sakkara
I 1997 blev der fundet en ny mastabagrav i Sakkara. Den viste sig at tilhøre Merefnebef, en hidtil ukendt vesir fra det 6. dynasti. Ifølge inskriptionerne var han knyttet til Tetis pyramidetempel. Graven, som blev opdaget af den fælles polsk-ægyptiske ekspedition i Sakkara under Karol Mysliwiec, er udhugget i klippen og er tilsyneladende bevaret intakt. Den ligger over et ældre gårdkompleks (se Siden sidst 17/1) og var begravet under en senere græsk-romersk gravplads. 
    Merefnebef og flere af hans fem koner er flittigt afbildet i relieffer og vægmalerier. En interessant detalje er, at figurerne af vesirens sønner er blevet ødelagt. Kun den ene søn, Fefi, ses intakt. Mysliwiec foreslår, at dette måske afspejler en konflikt mellem sønner af Merefnebefs forskellige koner. Eller det kunne endog have forbindelse til urolighederne i slutningen af Tetis regeringstid, da lignende ødelæggelse kan ses i andre grave fra perioden.
    Malerierne i graven er forholdsvis velbevarede med flotte farver. Konservering måtte dog påbegyndes omgående og fortsatte i 1998, hvor resten af mastabaens facade og en beskyttende mur bygget omkring den også blev gravet ud af sandet. Graven blev aldrig færdig og er i årene efter Gamle Riges slutning blevet skjult af sten og lersten. 
    Øst for Merefnebefs grav fandt den polsk- ægyptiske ekspedition i 1998 over 24 skaktgrave, som i de fleste tilfælde lader til at stamme fra Gamle Rige (5. og 6. dynasti). Over og omkring skakterne blev der fundet offersteder med offerborde. Nogle af skakterne er op til 15 m dybe, og den ene grav indeholdt en kun delvis (Karol Mysiewiec i Eg. Arch. 13, 1998, pp.37-39; Nile Currents, KMT 9/4, 1998, p.8)

Mellemste Rige i Abydos
I 1994 påbegyndte University of Pensylvania Yale University ekspeditionen i Abydos udgravningen af en bebyggelse tilknyttet Sesostris IIIs dødekompleks (se Siden sidst 14/2). Allerede dengang stod det klart at der var stor lighed med Sesostris Ils bebyggelse i el-Lahun (kendt som Kahun). Udgravningerne fortsatte i 1997. Byen dækker et areal på ca. 4.5- 6hektar og er placeret på den lave ørkenkant øst for Sesostris IIIs dødetempel. 
    Den indeholder to støre eliteresidenser og sandsynligvis mindst tre andre. Især det ene hus har stor lighed med de store bygninger i Kahun. Udgraverne har endnu ikke et helt klart billede af byens opdeling. Men byen havde tilsyneladende en række af boliger for byens elite ca. 100 m fra kanten af Nildalen, og mindre huse var hovedsageligt placeret i området mellem de store huse og det opdyrkelige land. I den oprindelige byplan var bygningerne adskilt af regelmæssige gader 5 alen brede. 
    Seglaftryk med navne og titler på personer samt navne på institutioner vidner om at byen husede en stor og kompleks befolkning. Blandt seglaftrykkene findes flere med det navn, som Sesostris III gav templet og den tilhørende by: Khakaure-maa-kherus-sted-i-Abydos-er-bestandigt".
(Josef Wegner, "A Preliminary Report on the 1994 and 1997 seasons" JARCE XXXV 1998).

Hatshepsuts mumie?
Der har længe hersket tvivl om hvorvidt den mumie, som Maspero betegnede som "Thotmes I", faktisk er denne konges mumie. Mumien blev fundet af Maspero sammen med flere andre kongelige mumier i Deir el-Bahari. På flere af de andre mumier havde de Egyptiske præster som havde samlet mumierne skrevet navnet på den døde.
    Men denne mumie var anonym. Den lå dog i Thotmes Is kiste og havde en slående lighed med Thotmes IIs mumie. Mumien er ikke så høj som de andre konger der regerede omkring den tid. Mumiens kranium var ligeledes væsentlig mindre end de andre kongers. 

Mens kongerne i denne periode blev balsameret med bøjede arme, har denne mumie udstrakte arme og hænderne, som mangler, må have dækket dens kønsdele hvilket er et karakteristisk træk ved royale kvinder. Smith, som undersøgte mumien i begyndelsen af dette århundrede, observerede, at mumien har kraftige øjenvipper og ingen tegn på skægvækst, ikke engang tætbarberet, som det er observeret ved andre mandlige mumier. 
    Dette og flere andre tegn har fået Marianne Lublan, som har undersøgt portrætter af de Egyptiske faraoner for at rekonstruere ansigterne på de kongelige mumier, til at foreslå at den mumie som hidtil er kendt som " Thotmes I", slet ikke er en mand, og dermed ikke denne konge, men Hatshepsut. 

Hun hævder at mumien også har stor lighed med portrætter af hende og ikke med portrætter af Thotmes I. Der blev faktisk fundet en kasse med Hatshepsuts navn indeholdende et af hendes indre organer i depotet i Deir el Bahari, og det er derfor ikke usandsynligt at hendes mumie også skulle være bragt til dette sted, da mumierne blev samlet i slutningen af Ny Rige. På det tidspunkt lå hun højst sandsynligt ikke længere i sin kiste, da stumper af hendes trækiste blev fundet i en skakt i Ramses XIs grav. 

Som nævnt blev mumien fundet i Thotmes Is kiste, men dette kan selvfølgelig have været en forbytning under sortering af mumierne i oldtiden. Nu skulle man tro at det var ret nemt at se på mumien om det en mand eller kvinde, men de gamle optegnelser er ikke helt klare på dette punkt. 
    Smith skriver, ifølge Lublan, at kroppen ved første øjekast ligner en eunuk, men han fandt dog nogle strukturer, som han kalder dem, som muligvis kunne være levn af kongens ædlere dele, selv om han ikke er sikker på, hvad det er, han ser. En DNA analyse af væv fra mumien samt fra Hatshepsuts bevarede organ kan måske kaste lys over sagen. G. Elliot Smith, "The Royal Mummies" 1912; M. Lublan i Discussions in Egyptology 42,1998, pp. 69-82)

Fra tyr til elefant
Fra den prædynastiske periode i Ægypten har man flere eksemplarer af en amulettype som i mange år er blevet identificeret som et tyrehoved. Figurerne er aflange med bred rundet top og en lidt smallere flad bund. Nær toppen er der placeret to øjne og fra siderne strækker sig to "horn", som buer nedad og indad til de ender under øjnene.

Det er nu blevet foreslået af J. van Lepp, at disse amuletter ikke er stiliserede tyrehoveder, men stiliserede elefanthoveder. En nyfortolkning Kvæg med nedadvoksende horn kendes nemlig ikke fra andre afbildninger fra denne periode. Amuletternes "horn" kan ligeledes godt give indtryk af ikke at starte ovenpå hovedet men omkring øjenhøjde. Derfor fortolker Lepp dem som stødtænder. 

På grund af den runde hovedform og "hornene", der starter så langt nede, minder amuletterne stilistisk mere om den prædynastiske fremstilling af elefanter end af dyr såsom får, ged og stenbukke, som godt nok fremstilles med nedadvendte horn. Amuletterne mangler ganske vist ører. Men da elefantører i den tidlige prædynastiske periode bliver afbildet som små ører ovenpå elefantens hoved, mener Lepp, at de sagtens kan have været udeladt i en stiliseret fremstilling, hvor snablen og stødtænderne (som gav luksusmaterialet elfenben, AK) blev set som de væsentlige træk ved elefanten. 

Elefanter er almindelige i afbildninger fra den prædynastiske periode, men i den arkæiske periode bliver de ikke længere afbildet. Lepp påpeger at amuletterne forsvinder fra de arkæologiske levn samtidig med de andre afbildninger af elefanter. I en artikel i Papyrus 17/1 påpegede Bo Dahl Hermansen ligheden mellem disse amuletter og en figurin fra et over 2000 år ældre depotfund i den jordanske lokalitet Basta. Denne figurin er fortolker som en vædder med nedadvendte horn. 

I figurinen fra Basta starter hornene tydeligvis oven på hovedet. Stiliserede dyrehoveder af en lignende type kan dog sagtens være opstået uafhængigt af hinanden. Lepp bruger f.eks.. som sammenligning moderne træmasker af elefanter fra Cameroon. Disse træmasker minder stilistisk om amuletterne fra det prædynastiske Ægypten, uden at man af den grund ville hævde, at der er en udvikling fra den ene til den anden. (Jonathan Van Lepp i Góttinger Miszellen 168, 1999, pp. 101-1 l 1. Bo Dahl Hermansen i Papyrus 17/1, 1997, pp. 36-40)

Forkortelser:
Eg. Arch. - Egyptian Archacology. JARCE - Journal of the American Research Center in Egypt.


^ Op
Papyrus' arkiv

< Dansk Ægyptologisk Selskabs homepage